tandlagning

LAGA HÅL I TAND UPPSALA

Hål i tänderna är ett vanligt tillstånd som orsakas av karies, en infektionssjukdom där obalans i munnen uppstår till följd av skadliga bakterier som gör tandytan mjuk. Att ha hål i en tand kan vara både smärtsamt och obehagligt, och är viktigt att behandla.

Om man låter ett hål i tänderna gå obehandlat löper man risk att drabbas av inflammation och infektion i tandnerven. Därför är det viktigt att låta en tandläkare undersöka tanden, för att föreslå en lämplig behandlingsplan. Detta gäller även när en gammal lagning har gått sönder, eftersom det ofta kan bildas karies i skadade tänder.

TANDPROBLEM – ORSAK OCH SYMPTOM

Problem med tänderna uppstår inte över en natt. Det är en process som vanligtvis tar tid allt eftersom plack och tandsten bildas i munnen. Plack är klibbigt och orsakas av bakterier som producerar syra som är skadligt för den yttre emaljen. Förebygger man inte uppbyggnaden av plack och bakterier finns risk för hål i tänder och andra tandproblem.  Tandproblem kan ta sig uttryck på olika sätt. Dålig andedräkt eller dålig smak i munnen som inte försvinner, ilande tänder, kritaktig vit fläck på en tand eller smärta som blir värre i kontakt med värme eller kyla kan tyda på tandproblematik. Det är därför viktigt att regelbundet besöka tandläkare eller tandhygienist – vi kan hjälpa dig med rekommendationer, råd och behandling av just dina tandproblem.

SÅ LAGAR MAN HÅL I TÄNDERNA

Att laga en tand görs oftast enligt följande steg:

1. Tandläkaren gör en undersökning av tänderna som ibland inkluderar röntgen.
  2. Bedövning administreras till patienten, och gör det enklare att slappna av under lagningen.
  3. Tandläkaren borrar i tanden för att ta bort all karies som orsakar tandproblemen.
  4. När all karies är borta rengör tandläkaren tanden, fyller igen den och putsar till den så den passar in i bettet.

Ofta kan man äta och dricka ungefär en timme efter lagningen, även om det är vanligt att det kan ila i tanden en tid efter. Detta är normalt, men skulle den ilande känslan kvarstå är det bra att kontakta din tandläkare för en undersökning.