MUNVÅRD

VARFÖR MUNVÅRD?

Vår munhälsa påverkar vårt dagliga liv och har stor inverkan på alltifrån självkänsla till livskvalitet. Alla vill slippa problem med tänder och mun eftersom detta kan leda till smärta och obehag. Med en god munvård kan du öka ditt välbefinnande och förebygga framtida problem med tänder, mun och tandkött.

TANDPROBLEM – ORSAK OCH SYMPTOM

Problem med tänderna uppstår inte över en natt. Det är en process som vanligtvis tar tid allt eftersom plack och tandsten bildas i munnen. Plack är klibbigt och orsakas av bakterier som producerar syra som är skadligt för den yttre emaljen. Förebygger man inte uppbyggnaden av plack och bakterier finns risk för hål i tänder och andra tandproblem.  Tandproblem kan ta sig uttryck på olika sätt. Dålig andedräkt eller dålig smak i munnen som inte försvinner, ilande tänder, kritaktig vit fläck på en tand eller smärta som blir värre i kontakt med värme eller kyla kan tyda på tandproblematik. Det är därför viktigt att regelbundet besöka tandläkare eller tandhygienist – vi kan hjälpa dig med rekommendationer, råd och behandling av just dina tandproblem.
En bra munvårdsrutin i kombination med regelbundna tandläkarbesök är nyckeln till att hålla dina tänder friska och starka. Kontakta oss gärna för mer information och frågor om hur vi bäst kan hjälpa dig. Vi erbjuder både allmän tandvård, akut tandvård och estetisk tandvård i Gränby, Uppsala.

MUNVÅRDSRUTIN

Det är också viktigt att ha en god daglig tandvårdsrutin som man genomför mellan tandläkarbesöken. Det mest effektiva sättet att främja sin munhälsa är också det enklaste – förhindra uppbyggnaden av plack.

• Borsta tänderna två gånger om dagen, minst två minuter per gång
  • Använd tandkräm med flour
  • Minska intaget av söta drycker och mat med mycket stärkelse
  • Använd tandtråd varje dag